top of page

כללים לבחירת שער חשמלי בטיחותי


בשנת 2007 הזדעזעתי לקרוא על ילד בן 5 מירושלים שנמחץ על ידי שער חשמלי ונפצע אנושות. ככל הנראה הילד נתלה על השער האוטומטי בעת משחק ונתקע בין הקורה לבין הסורגים.

שערים מופעלים על ידי מנועים חשמלים רבי עוצמה כדי שיוכלו לפתוח ולגרור את שער הברזל המאסיבי. אסור ששער חשמלי יהיה מסוכן ומוטל על המסגרים, האדריכלים, המהנדסים ואנשי מקצוע אחרים לודא שלא יקרו מקרי בטיחות . גם ללקוחות יש אחריות בקביעת מידת הבטיחות של השער. במאמר זה אציג כללים בסיסיים לבחירת שער חשמלי בטיחותי.

עיצוב השער החשמלי ישנם שערים בעלי עיצוב בטיחותי וישנם כאלה בעלי עיצוב שהוא נחשב לפחות בטיחותי. יש לשים לב שבין חלקי השער השונים יהיו מרווחים שלא עולים על 5 ס"מ וזאת על מנת למנוע מצבים בהם איברי אדם יתקעו בין חלקי המתכת. ניתן בהחלט לבחור שער בעל מרווחים גדולים יותר, אבל אז מומלץ למלא אותם בחומרים כגון עץ, זכוכית ולוחות מתכת שבמרבית המקרים יוסיפו מבחינת העיצוב. אם בחרנו בשער הכולל אביזרי פרזול נקפיד שהאיברים לא יהיו חדים או בולטים וישתלבו כראוי. אם בחרנו בשער זכוכית – נודא שמדובר בזכוכית מחוסמת וכן שנודא שמתקין השער או המסגר ימקם אותה בחלק העליון של השער, מקום הנחשב לפחות פגיע.

מנוע השער החשמלי מנועים לשערים מפעילים כח רב ולכן עלינו לודא שהגישה אליהם היא מוגבלת. לכל מנוע חשמלי לשער יש רמת בטיחות שונה. מנוע לשער נגרר, אשר נע על מסילה חשופה, נחשב לפחות בטיחותי. כנגד שער מתרומם, שער מתקפל ושער כנף נפתח פועלים בתוך מערכת סגורה ולכן נחשבים בעלי מידת בטיחות גבוהה יותר.

עין פוטו-אלקטרית בשער חשמלי והתקנים נוספים חובה להתקין בשערים מנגנונים פוטו-אלקטריים אשר מזהים אובייקטים הנמצאים בטווח פתיחה וסגירה של השער ומורים לו להעצר או להפתח עם זיהוי האובייקט (מכונית, בן אדם וכו'). אפשר להבליט שער חשמלי באמצעות התקנת נורה מהבהבת. בשערים תעשייתיים כדאי להוסיף שלט המציין שמדובר בשער אוטומטי ולציין על השלט מהו כיוון הפתיחה והסגירה.

תחזוקה וצביעה של שער חשמלי אוטומטי שערים חשמליים ובמיוחד שערי ברזל הינם בעלי אורך חיים ארוך, אך כדאי שהשער ישמר במצב איכותי ומעוצב יש לתחזקו כראוי. חלודה עלולה להחמיר פציעה ולכן צביעה איכותית דו-שכבתית היא הכרחית. במקרה שהשער החליד יש ליצור קשר עם מסגר או מתקין השער על מנת שיחדש את צביעת השער החשמלי.

מבחינה טכנית יש לדאוג שהמנגנונים הפוטו-אלקטריים אשר מזהים אובייקטים בקרבת השער החשמלי פועלים בצורה תקינה בעת פתיחה וסגירה וכן שלוח הפיקוד אשר מנהל את הכח המופעל על השער מפעיל כח בעוצמה מתאימה. שער שפועל בעצמה יתרה עשוי להעצים פגיעה ובין היתר לגרום נזק לבית.

_____ היעוץ המקצועי בנושא שערים חשמלים שניתן במאמר זה אמור לסייע לכם ולהעשיר את ידעכם בתחום, אך תמיד מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, מסגר, אדריכל או מהנדס מכוון שבכל בית שבו בוצעה התקנה של שער חשמלי ישנם שיקולים ספציפיים שיש לקחת בחשבון.

בברכה, דוד אוחיון, מנכ"ל שערים אוטומטיים ועבודות מתכת


פוסטים אחרונים
bottom of page